logo

   
  > Tutorials > Hoe maak ik zelf een linkkabel? > Het IRQ Probleem    
 

Wat gaan we doen?
Jouw linkkabel proberen werkend te maken met de hulp van Paul Miggiels. Mocht je linkkabel niet werken en je weet 100% zeker dat hij goed in elkaar is gesoldeerd, dan ligt het waarschijnlijk aan je computer, een IRQ conflict ofzo. Wat dit is en hoe je dit kunt oplossen lees je allemaal in deze tutorial. De maker van deze tutorial lastig vallen met vragen kan via zijn email adres.

Wat heb je nodig?
- Enige computerkennis
- Een zelfgemaakte linkkabel waarvan je denk dat die 100% in orde is maar toch niet werkt

Vooraf:
Instellingen wijzigen in je PC brengt altijd een risico met zich mee, daarom zijn wij, linkkabel.nl en Paul op géén enkele manier verantwoordelijk mocht er iets mis gaan.



Hoe gaan we het aanpakken?
Deze tutorial heeft een inhoud, en die ziet er zo uit:


Hoe ontstaat dit probleem
Voordat we kunnen weten of jij een IRQ-probleem hebt, moet je weten dat er twee mogelijke oorzaken zijn voor het niet-functioneren van je kabel, namelijk de volgende.

  • De COMpoort is door de BIOS van de computer, of door Windows uitgeschakeld, je kabel wordt dan niet gevonden door TI Connect. Hieronder kan je lezen of dit het probleem is is, en hoe je dit dan oplost.
  • Je COMpoort heeft last van een IRQ-probleem. Hieronder kan je lezen of dit het probleem is is, en hoe je dit dan oplost.

Controleren of je de COMpoorten ingeschakeld zijn
Controleer eerst in de BIOS of de poorten zijn ingeschakeld, daarna pas in Windows.


Controleren in de BIOS
Om te kijken of je poorten zijn uitgeschakeld in de BIOS, moet je je computer herstarten. Tijdens het opstarten staat er ergens iets van 'Press Del to enter setup' of iets dergelijks. Zo kom je in de BIOS instellingen van de PC. Meestal is dat de toets Delete, Insert, of F1 t/m F12.

Let op! Het beste is om dit te doen met iemand die een klein beetje bekend is met de BIOS en de mogelijke gevaren van weet van verkeerde instellingen. Niet bij alle moederborden en BIOS versies is dit hetzelfde, maar zo zou je over het algemeen erachter moeten komen.

Herstart de computer en open de BIOS. Zoek in de BIOS naar 'Onboard Ports' of wat erop lijkt. Bekijk die instellingen. Als je het goede menu hebt, staan daar hoogstwaarschijnlijk 2 Seriële poorten, SERIAL PORT 1 en 2.
Als de poorten op Disabled staan, zet ze dan hiervan af.
Waarschijnlijk heb je dan twee standen om een poort op te zetten, waarschijnlijk E208/IRQ3 en 03F8/IRQ4. Zet poort 1 op E208/IRQ3 en poort 2 op 03F8/IRQ4. Staan ze aan, schrijf dan voor de zekerheid op, op welke stand ze staan.
Sla de instellingen op en sluit de BIOS af. De computer start opnieuw op, laat nu Windows opstarten.


Controleren in Windows
Om in Windows te controleren of je poorten zijn ingeschakeld, doe je het volgende:

  • Ga naar Start - Instellingen - Systeem
  • Voor Windows 98 gebruikers: ga naar het tabblad A pparaatbeheer
    Voor Windows XP gebruikers: ga naar het tabblad Hardware' en klik hier op Apparaatbeheer
  • Dubbelklik op Poorten (COM & LPT). Er staan daar als het goed is twee of drie poorten, de Communicatiepoorten (COM1 en COM2) en de Printerpoort (LPT1). Het kan zijn dat je maar 1 COMpoort hebt, dat maakt verder niet uit.
  • Rechtermuisklik op Communicatiepoort (COM1) en dan Eigenschappen. Ga naar het tabblad Algemeen.
  • Hier staat als het goed is bij Apparaatgebruik ingesteld: Dit apparaat gebruiken (inschakelen). Is dit niet het geval, zet het selectiemenuutje dan op die optie.
  • Als je niet zeker weet of je de poort COM1 of COM2 gebruikt voor je kabel, controleer COM2 dan ook even op dezelfde manier.
  • Open nu TI Connect en probeer verbinding te maken met je GR. Lukt dit nog niet, dan heb je mogelijk een IRQ-probleem. Als je wel verbding kan maken, dan werkt je kabel. Da's mooi! Zo niet, lees dan hieronder verder.


Controleren of je een IRQ-probleem hebt...
Uh eerst......wat is nou dat IRQ gedoetje? Laten we dat eerst eens gaan uitleggen. IRQ staat voor Interruption Request.

Je computer heeft verschillende aansluitingen op het moederbord, zoals de COMpoorten, de printerpoort, USB poorten, enzovoort. Zodra je hier een apparaat op aansluit, probeert er data van het apparaat naar de poort te gaan. De poort stuurt de data dan door naar de processor, die de data verwerkt.
Natuurlijk moet er eerst een bericht naar de processor worden gestuurd dat er een apparaat is aangesloten en dat er data te wachten staat.

Dat berichtje wordt over een kanaal gestuurd, het zogehete IRQ-kanaal. Elke poort op de computer gebruikt een ander kanaal. Als meerdere poorten namelijk van hetzelfde kanaal gebruik proberen te maken, ontstaat er een conflict en kunnen ze geen van beide gebruik maken van dit kanaal. Dit kan het probleem zijn bij jouw pc en daarom wil je linkkabel mischien wel niet werken!

Er kunnen twee problemen zijn met de IRQ-kanalen.

  • De COMpoort is in conflict met een andere poort
  • Het IRQ-kanaal is in Windows en in de BIOS niet gelijk.

Controleren of je COMpoort een conflict heeft

Om te controleren of je COMpoort een conflict heeft met een andere poort, doe je het volgende:
  • Open weer Apparaatbeheer (kijk hierboven als je niet meer weet hoe dat moest)
  • Dubbelklik op Communicatiepoorten (COM & LPT)
  • Rechtermuisklik op Communicatiepoort (COM1) en dan Eigenschappen. Ga dan naar het tabblad Bronnen
  • Daar kan je zien of je COMpoort een conflict heeft. Zoja, dan staat er ook met welke andere poort/apparaat.
  • Als je een conflict hebt, vink dan het selectievakje 'Automatische instellingen gebruiken' uit.
    Selecteer in het selectiemenuutje Instellingen gebaseerd de optie die als I/Q Kanaal 0208-020F heeft en als IRQ-kanaal 3. Als dit een conflict veroorzaakt krijg je daar meteen een melding van. Mocht de poort hierdoor in conflict raken met de Communicatiepoort COM2, ga dan verder.
  • Doe hetzelfde voor COM2 als je niet zeker bent op welke poort je kabel is aangesloten, of als je COM1 poort in conflict is met de COM2 poort. Stel de COM2 alleen in I/Q-Bereik 03F8-03FF en IRQ-Kanaal 4.
  • Start TI Connect en probeer verbinding te maken met je GR. Lukt dit niet, ga dan verder met het volgende onderdeel.
    Is het gelukt? Linkkabel werkt nu!

Controleren of je IRQ-kanaal in Windows en in de BIOS hetzelfde zijn

Voor dit deel heb je het blaadje waar je de BIOS-instellingen voor de Seriële Poort 1 & 2 hebt opgeschreven nodig.
  • Ga weer naar Apparaatbeheer en dan naar de COM1 poort. Doe weer rechtermuisklik, Eigenschappen, tabblad Bronnen.
  • Controleer of het I/Q-Bereik gelijk is aan het eerste deel van de BIOS-instelling. Het IRQ-kanaal moet gelijk zijn aan het 2e deel van de BIOS-instelling (dus bij BIOS-instelling 0208/IRQ3 moet het I/Q-bereik op 0208-020F liggen, en het IRQ-kanaal op 3)
  • Staat het kanaal niet goed, zet het kanaal dan goed zoals hierboven staat uitgelegd. Mocht het een conflict geven met COM2, dan is dat geen probleem. Voer de volgende stap uit en dit probleem is (waarschijnlijk) opgelost.
  • Doe hetzelfde met COM2, maar dan met de BIOS-instellingen voor Seriële Poort 2. Mocht je nu een conflict krijgen met een ander apparaat, zet de instellingen dan terug en raadpleeg een Hardwareforum op internet of iemand met verstand van computers (tenzij je dit zelf bent natuurlijk) hoe je dit het beste op kan lossen.
  • Kan je de COM1 en de COM2 goed instellen, sluit dan alles af en herstart de computer.
  • Open TI Connect en probeer verbinding te maken met je GR. Als alles goed is, moet TI Connect nu kunnen verbinden met je GR.
Als je nu nog een verbinding kan maken met je GR en je weet zeker dat het aan je COMpoort ligt, probeer het dan op een andere COMpoort (als je die hebt) of neem contact op met de leverancier of een computerwinkel bij jou in de buurt.
 
- - Linkkabel.nl is een onderdeel van ROFAR - © 2003-2013 - Contact